Pirmdiena - Piektdiena: 9:00 - 19:00
27 47 42 67
Virsbūves aizsardzība. Krāsas aizsardzība. Dabīgie un sintētiskie vaski

Krāsas aizsardzība: Dabīgie un sintētiskie vaski


Vaski ir pieejami divos veidos – dabīgie, jeb Carnauba eļļu saturoši vaski un Sintētiskie - polimēru daļiņu saturoši vaski, jeb tā sauktie „sealant”.
Neskatoties uz to, vai tas būtu dabīgais vai sintētiskais vasks, abiem ir vienots mērķis – pasargāt automašīnas krāsu no vides kaitīgiem elementiem un piedot krāsai izteiksmīgu spīdumu, slpajas krāsas efektu u.tml.

Kādēļ jāaizsargā krāsa?

Krāsas aizsardzība var tikt definēta kā neredzama barjera, kas atrodas uz Jūsu automašīnas krāsas virskārtas un aizsargā to pret vides nelabvēlīgiem elementiem – UV stariem, putnu izkārnījumiem, insektu paliekām, koku nosēdumiem, skābju lietus, sāls, bituma, ceļa netīrumiem utt. Šie visi elementi nonākot saskarsmē ar neaizsargātu krāsas virsmu izraisa nelabvēlīgas sekas un laika gaitā krāsa izbalē un zaudē savu spožumu.

Ko izvēlēties?


Sintētiskais vasks auto nozarē ir salīdzinoši neilgu laiku. Tas radīts ar mērķi pasargāt Jūsu automašīnas krāsu no izbalēšanas un kaitīgiem vides elementiem.
Sintētiskais vasks piedod krāsojumam kristāldzidru, asu spīdumu, īpaši izceļot metālikas krāsas.
Kopumā ņemot sintētiskais vasks ir daudzkārt noturīgāks par Carnauba vaskiem.

Carnauba vaski ir visizplatītākie auto krāsas aizsardzības jomā. Carnauba vasks tiek izdalīts no koka lapām Brazīlijas mežos. Šis vasks ir viens no izturīgākajiem dabā sastopamiem vaskiem, kas to padara ideāli piemērotu auto krāsas aizsardzībai. Un jā – jāņem vērā, ka koks spēj nemitīgi atjaunoties un turpināt izdalīt vasku, kas pasargā tā lapas no izkalšanas, tomēr Jūsu auto krāsa izdalīt vasku nespēj, lai sevi pasargātu, tā kā visa atbildība ir uz Jūsu pleciem un Jums pašiem regulāri jāseko līdzi vai nevajag atjaunot vaska kārtu uz automašīnas.

Vairums premium klases vasku ražotāju, tai skaitā Dodo Juice, Carnauba vasku produktos izmanto 1.šķiras dzelteno Carnauba vasku – šī ir augstākā pieejamā vaska šķira.

Parasti dabīgi, neapstrādāti Carnauba vaski ir dzeltenā nokrāsā, kas ne vienmēr ir labi, jo, lai gan Carnauba vaski piedod krāsai dziļu, „slapja auto” spīdumu, tai pat laikā šī dzeltenā vaska nokrāsa var nomākt dažus krāsas toņus, kā, piemēram, melnu vai arī nomākt metālika krāsas kristāliņus, kas piedod metālikas krāsām raksturīgo mirdzumu.

Tādēļ ražotāji nemitīgi turpina eksperimentēt un pievieno dabīgajam vaskam dažādas nokrāsas, lai izceltu konkrēti tumšos toņus, aukstos vai siltos toņus u. tml. Turklāt 100% Carnauba vasks ir tik ciets, ka to vienkārši nebūtu iespējams uzklāt, tādēļ arī tiek pievienotas dažādas piedevas un citu augu vaski, kas to padara mīkstāku vieglākai uzklāšanai. Ražotāji bieži vien māna savus klientus norādot uz iepakojumiem, ka vasks sastāv no 100% Carnauba vaska. Faktiski laba vaska sastāvā parasti ir apmēram 30% Carnauba vaska.




Carnauba vasks ir tikai viena sastāvdaļa, ļoti svarīgi, lai labā vaskā būtu arī lubricējošas eļļas, bišu vasks un citas sastāvdaļas. Augstākā piemērotākā Carnauba vaska koncentrācija auto vaskā varētu būt ap 40%, lai istabas temperatūrā varētu bez īpašas piepūles vasku uzklāt.


Arī struktūra vaskiem mēdz atšķirties, tie var būt gan mīkstā, gan cietā veidā. To var panākt, pievienojot dažādus citus dabā sastopamus vaskus, kā, piemēram, bišu vasku.
Arī šeit vērojamas atšķirības starp mīkstajiem un cietajiem vaskiem. Mīkstos vaskus parasti būs vieglāk uzklāt, tomēr cietajiem vaskiem noturība būs ilgāka.
Un vēl kas, daudzi vēl joprojām uzskata, ka reizi pa reizi apstrādājot automašīnu ar automazgātuvēs sastopamo šķidro vasku, pietiks, lai krāsa būtu pasargāta, tomēr tā nebūs. Tas gan piedos krāsai nelielu spīdumu, bet īpašu krāsas aizsardzību tas nenodrošina.

Kā pārbaudīt vai mana auto krāsa ir aizsargāta?

Mazgājot automašīnu, skalošanas procesā uzmanīgi pavērojiet ūdeni, kas notek no virsbūves. Skalojot, ūdenim vajadzētu viegli notecēt un uz krāsas atstāt mazas pilītes. Tomēr ja veidojas lielāki un mazāki ūdens pleķi, kas no virsbūves viegli neaizplūst, ir jādomā par papildus vaska kārtas atjaunošanu. Precīzi pateikt laiku, kad kurš vasks ir jāatjauno arī nav iespējams, tā kā katrs savu auto ekspluatējam dažādi. To ietekmē, gan tas kur mēs auto mazgājam, cik bieži to darām, kur ar to pārvietojamies, vai pastāvīgi atstājam to tiešā saulē utt.
Lietojot vaskam draudzīgu auto šampūnu Dodo Juice vasku aizsardzība ilgs vairākus mēnešus. Ja gribat būt 100% drošs, ka krāsa ir pasargāta, apstrādājiet automašīnu ar vasku vismaz reizi 1-2 mēnešos. Ilgākai noturībai vasku ieteicams klāt 2 kārtās.
Pēc mazgāšanas vai lietus krāsai vajadzētu atgrūst ūdeni, uz plakanas virsmas veidojot neskaitāmas pilītes, savukārt uz slīpām virsmām vienkārši notekot no virsbūves. Ja tā nenotiek, vajadzētu atjaunot vaska aizsargkārtu. Attēlos redzamas ar vasku aizsargātas virsmas.





Šajā attēlā redzama ar vasku apstrādāta krāsa (pa labi) un neapstrādāta krāsa (pa kreisi).





Svarīgi ir arī atcerēties, ja reiz esat iesācis lietot Carnauba vasku, tad atkārtoti klājot jaunu kārtu vajadzētu pieturēties pie tā paša vai cita Carnauba vaska un neklāt virsū sintētisko vasku, tā kā šiem vaskiem uzbūve ir atšķirīga un sintētiskais vasks vienkārši nepieķersies virsmai.


Izvēle ar ko apstrādāt savu automašīnu - ar Carnauba vasku vai sintētisko vasku ir atkarīga no katra paša. Īsumā sintētiskie vaski ar savu ilgo noturību būs piemērotāki aizņemtākiem cilvēkiem, kuriem neatliek īpaši daudz laika aprūpēt savu auto vai arī tie dod priekšroku citām nodarbēm, savukārt Carnauba vaski būs ideāli piemēroti auto entuziastiem, kuriem laiku pa laikam tā vien prasās padarboties ap savu auto un padarīt to skaistāku.